قصص وحكايات : قصة أبو س أيديك يابيه إبعد عني كاملة ..

قصة أبو س أيديك يابيه إبعد عني كاملة ..

 _أبوس ايدك يبيه ابعد عني

=ازايي دا انا مصدقت اهلي بايتين النهارده برا، هديكيي الي انتي عوزاه بس اهدي كدا وسبيلي نفسك

_ابوس ايدك سيبني، والله مهاجيي هنا تاني ولا هتشوفني بخدم تاني بس بالله سيبني، ابوس ايدك اعتقني

=يووه انا جاي وعارف انها صعبه، بس تصدقيي انتي حلوه اويي من حقك تبقى صعبه

_عشان خاطر ربنا، دا انا محلتيش غير شرفيي، سيبني امشيي عشان خاطر ربنا سيبني امشي

=هتعيطي وتبوظيي الليله يعني!! قولت هديكيي الي انتي عوزاه بقي



مسكت سكينه كانت جمبي

_ بقولك ابعد عنيي، خطوه كمان وهندمك والله

=هه، سيبيها بس احسن تعورك يحلوه

بتحديي_

أنت فاكرنيي هخاف اعملها!! لا تبقي غلطان، ايي حد هيجي عليا مش هسميي عليه وانت عارف كويس

بلع ريقه ورجع خطوه لورا

_طب اهديي وسيبي الي في ايدك دا ونتفاهم


كنت بمشي وهو يرجع وجيت ناحيه باب المطبخ وجريت على باب الفله فتحتها وجريت على برا، كنت بجريي مش عارفه راحه فين، هبطت من الجريي وقعدت قدام بيت وفضلت اعيط، طب انا هعمل ايي دلوقت!! لقيت حد بيمسك كتفي، اعصابي سابت وضربت ايده ب السكينه الي معايا

_اه، انت كويس؟ اسفه والله اسفه كنت فكراك شخص تانيي

بص للجرح بلا مبالاه ورجع بصليي=اي مقعدك هنا السعاديي!!

=متشغلش بالك

قعد جمبي على المسطبه_ بتعيطي لي وماسكه سكينه لي انتي سفاحه ولا اي؟


ضحكت=لا مش سفاحه بس..

_احكيي ممكن اساعدك

دمعت= انا شغاله في فله قريبه من هنا، والبيه والهانم كانوا بيتين برا وابنهم دخل عليا المطبخ وحاول …

معرفتش اكمل فعيطت وسكتت

_فهمت، بس انتي بت بميت راجل، جدعه يا ..

=مريم ،وحضرتك؟

_احمد، قوميي معايا

=على فين؟


ضحك_علي البيت

بصتله ورجعت بصيت على الأرض

_والله بهزر معاكيي عشان تفرفشي، انا عايش مع اهلي تعالي اقعدي معاهم عشان الوقت متأخر، والصباح رباح

بصيتله ورجعت بصيت لإيده =الجرح، ايدك بتنزف!!

بص ل ايده _متخافيش جرح سطحيي، قومي بس

مش عارفه ليي اطمنت، مكنش فيه ذره خوف منه، قلبي قالي روحي معاه، يمكن عشان طيب ووشه لطيف، كنت ببص على ايده ومستغربه هو مش حاسس ازاي بيها، انا غبيه اويي لازم اشوف مين الاول، بس والله كنت فكراه هو

فتح باب الفله ومامته كانت قاعده ولما شافته جت

_حمدالله على السلامه يا استاذ، كنت فين كل دا؟


=ودا وقته يا ذوبه!! مريم يماما

بصتلي وابتسمت _ازيك، يبنتي

*الحمد لله

=مريم هتبات هنا يماما، هبقي احكيلك بعدين

مش عارفه لي فرحت اوي كده!! ودخلتني جوا عند الصالون وطلعت

_يا احمد، قصديي يا بيه

=بيه!! لا حلوه

_عاوزه علبه قطن رشاش وبيتادين


=هتفتحي مستشفى!!

بصتله وربعت ايديي وشاولي على مكانهم

_عوزاهم ليي؟

=انت من الثدئيات!! بتحس يعني؟ الجرح الي في ايدك عمال ينزف وانت ولا هنا

_متقوليش ل ذوبه عشان متتخضش

=خدتت باليي انك خبيت ايدك، تسمح تقعد بقى عشان اعملهولك

ابتسم وقعدت وانا قعدتت وبدأت أطهر الجرح، يمكن دي ابسط حاجه اعملها بعد الي عملته دا واني السبب

_كده خلصت

=تعالي اويكي أوضتك

مشيت وراه لغايه موصلت لأوضه

_ديي الاوضه اهيي يستي

=وفي وشك اوضتيي اه


فتحت الباب وبصيت على الاوضه_بس ديي كبيره اويي

=مقامك

_أنت ازاي طيب كده؟ انت يمكن أطيب راجل قابلته في حياتيي

=والله انا اتربيت على كده، إلى ليها الفضل الست الي ربتني القمر الي شوفتيها تحت ديي

_ربنا يخلهالك يرب


=ربنا يخليكي، ادخليي نامي، تصبحيي على خير

_وانت من اهله

اول مدخلت لاوضه ابتسمت، لما ربنا يبعت حد يطبطب على قلبك دي بتبقى حاجه حلوه اويي ، نمت من كتر التعب وصحيت على صوت بنت بتصوت!!

_مينننن ديييييي!!!!

يتبع …..


_أبوس ايدك يبيه ابعد عني الجزء الثاني


_ميييين ديييي؟

صحيت مخضوضه ولفيت الطرحه على راسي وفضلت بصالي بغضب وفجأه احمد خبط ودخل

_اي فين اي؟

=مين دي؟

ابتسم_صباح الخير يمريم

=بقولك مين ديي؟

_دي مريم

=عرفتها انا كده!!

_وطي صوتك وانتي بتتكلمي يا أمل، احنا على الصبح مش ناقصين طرش

=هديت مين دي بقي؟


_طب اطلعي وهفهمك وصوتك ميعلاش تاني

بصتلي بتكبر وطلعت برا وهو قبل ميطلع كان ماسك الباب وبصلي

_صباح الخير

ضحكت=انت مش واخد بالك ان فيه مصيبه برا؟

_صباح الخير

رفعت حاجبي=صباح الخير

_ايوه كده، ابقى انزلي افطري بقى

قفل الباب وانا لسه مستغربه مهو يا اما مجنون يا اما مجنون مهو مفيش حل تاني والله

فتحت الدولاب لقيت فيها هدوم بناتي، لبست دريل منهم مهو مينفعش امشي بهدومي دي، نزلت ولقيت الست الكبيره واحمد والبنت وباباه بيفطروا

_مريم، راحه فين!!

=ماشيه، مينفعش عدت اقعد هنا


_راحه فين بردو؟

=هدور على شغل، ان شاء الله تتعدل

_تشتغلي هنا

=افندم؟

_زي مسمعتي، واول حاجه في الشغل انك تعتبري نفسك مننا، يلا عشان واقفتنا قدام الباب دي هتصير الشكوك وانا عاوزهم يفهموا غلط اصلا

ضحك. وبصتله

_ايوه كده اضحكي بكره تبقى كل حاجه تمم

كان ماشي قدامي وانا وراه، لو طولت ابوس دماغ الي ربتك والله هعملها، قعدت والبنت مكنتش طيقاني وربنا مش كلام، جاوبوني بصراحه هتبلعني امتى!!

قمت بعد الأكل ولميت الأطباق وهو ساعدني في لمها

_اقعد وانا هلمهم

=قولتلك تعتبري نفسك واحده مننا


هي كلمه اه بس بتفرق كتير، ان حد شايفك مجرد خدامه وحد شايفك بني ادمه زيه زيك

غسلت الأطباق والبنت مشيت وفضلت واقفه في المطبخ

_افشتك

=حد يخض حد كده!!

_بتعملي اي؟

=بسبوسه، عشان اول يوم ليا معاكم

_وعلى كده بتعملي بسبوسه حلوه؟

=ابقى دوق واحكم، مين البنت دي صحيح الي كانت هنا؟

_امل بنت عميي

عملتلها وخدت الصنيه واطباق وطلعت الصاله ومامته وباباه وهو كلوا منها وكانوا فرحانين وبيقولوا تسلم ايدك

طلعت قعدت في الجنينه وهو جه قعد معايا

_عندي فضول اسمع حكايتك

=بس يجدع


_اه وربنا

=هتقلب دراما

_لو عيطي اعيط معاكي

=بص يسيدي، بابا وماما اتوفوا وانا عندي 17 سنه يعني اول مفهمت يعني اي حب عيله، عمي بقى طبعا خدني عشان اعيش مع عيالوا بس كان فيه تفريق جامد اوي، تعرف انا خرجت من التعليم، ومن كتر الي حصلي نسيت حتى الحروف، هربت واشتغلت خدامه انا شوفت كتير اوي يا احمد، كتير اوي على قلب بنت عندها 21 سنه!!


_تعرفي اول مشوفتك في الفستان الي انتي لبساه دا فرحت اويي انه جه في بالك تلبسيه، بتاع اختي اول مشوفتك افتكرتها، سافرت ومحدش عارف عنها حاجه، مش عارفين حتى نتواصل معاها!! هي أكبر مني ب5 سنين وجع الفراق انا مقدره وحاسس بيكي، ربنا يرحمهم ومن هنا ورايح انا اخوكي ولو احتاجتي اي حاجه قوليلي، مجرد انك تقوليلي بس وهعملك الي انتي عوزاه

ابتسمت ومسحت دموعي=تيجي نكمل البسبوسه؟

ضحك_يلا قومييي


يمكن هو جه يطيب الوجع دا كله، كان فعلا ونعم الأخ، ومامته كانت بتعاملني حلو اوي عشان مفتقده بنتها، ابوه راجل طيب اويي، مش عارفه هقول كده ازاي بس هما رجعوا دفا العيله الي كنت محتجاه وكنت بشوفه من بعيد، طول الشهرين وهما محسسني اني فعلا منهم، نسيت اصلا اني مجرد خدامه!! ، طول الشهرين واحمد بيعلمني الحروف واني اكتب وأقرأ تاني، إلى هو حد بالبرأه دي مفيش والله

_مريم؟


=ارغييي

_انتي بتعامليني كده لي، دا انا غلبان والله

=بعد اذنك ارغييي؟

_ايوه كده، فيه اجتماع مهم جدا في الشركه فيها ترقيه ان شاء الله

=هتترقي وهتبقى احسن واحد في الدنيا

_في الدنيا؟

ابتسمت=في الدنيا


_وانتي اجمل اخت في الدنيا، ربنا يخليكي ليا، تعرفي لو اترقيت هعمل حفله و..

=عاوزه آيس كريم

_و..

=انت اطرش بقى ولا ايي بقولك عاوزه آيس كريم!!

_منك لله

ضحكت وراح جبلنا كلنا، انا بشكر ربنا في كل سجده عليه وبدعيله مش بعمل حاجه غير اني ادعيله، اكيد ربنا هيوفق واحد بالحنيه دي والله

صحيت الصبح مخصوص عشان عارفه انه خواف في كل مره يبقى فيه حاجه مصيريه بالنسباله

_خواف بيه

=مش بخاف على فكره، بعرف اعيط، اعيطلك؟

_بقيت عيوط اوي يلا

=شوف مين بتكلم، وبعدين انتي صاحيه ننكش في بعض؟

=هتنجح وتترقي وربنا هيحققلك كل الي نفسك فيه والله، انا واثقه في ربنا ودعيلك طول الليل امبارح، ان شاء الله خير، وتبقى مدير الشركه في يوم

ابتسم وبصلي وابتسمت وهزيت راسي=انت قدها يعم، استنى اعملك فطار


عملتله فطار وكلنا سوا ومشي، فضلت ادعيله ومن كتر قلقي عيطت، اصل الترقيه دي مستنيها من زمان، انا تقريبا بقيت عارفه حاجات متعرفهاش امه عن الواد دا

رجع بعد الضهر واول مشوفته جريت وقفت قدامه

_ها؟

=..

_نجحت صح؟ اترقيت

=..

_بلاش نظره الحزن دي بالله عليك، اكيد ربنا هيعوضك و..


=اترقييييييت يمريم

_مكرهش في العالم قدك، خضييييتني

=دي مبروك؟

_امشي من قدامي السعادي يلا يشاطر

كنت مبسوطه اوي وانا شيفاه فرحان كده، هو يستاهل الخير، يستاهل كل الخير بقلبه دا والله

الجرس رن وفتحت الباب

_انت!!!! . . يتبع


_أبوس ايدك يبيه ابعد عني الجزء الثالث


الجرس رن وفتحت الباب

_أنت!!!

=إنتي؟

روحت مشيت بخطوه سريعه ووقفت ورا احمد، اول مره كنت امسك ضهره وانا بالخوف دا

_مريم!! مالك؟

=بتهيقلي صاحبك برا

بص ناحيه الباب وابتسم

_ازيك يمحمود تعالي ادخل يجدع

=الف مبروك يعم على الترقيه


_الله يبارك فيك

=ديي اختك؟

بصلي ورجع بصله_ايوه

ميل عليا وهمسلي في ودني_ ممكن تطلعي على اوضتك!!

كنت مستنيه الجمله دي اصلا عشان اطلع فوق، عاوزه استخبي، يمكن عاوزه اهرب !! ، معقول اشوف الإنسان دا تاني؟ وافتكر ذكريات مش عاوزه افتكرها وانه حاول يتهجم عليا!! طب لي يجي؟ لي يطلع صاحب أحمد اصلا!! طلعت اوضتي وكنت بترعش وراحه جايه فيها لغايه مسمعت صوت خبط على الباب

_ادخل

لقيته احمد ف ابتسمت= مشي؟

_اشمعنا يعني بتسألي؟


سكتت ومجاوبتش مينفعش اقوله انه هو نفس الشخص عشان ميحصلش مشاكل، رجعت بصتله تاني وابتسمت

=عشان اعملك البسبوسه الي انت بتحبها عشان اترقيت ومحدش بقى قدك

_شكرا يمريم

=شكرا!! على اي؟

_عشان بعد ربنا انتي السبب في الي حققته دا، انتي الي كنتي بتشجعيني وواقفه جمبي، تعرفي لما يحصلي مشكله في الشغل وتتظبط اقول دي دعوات مريم، بجد شكرا

=لو حد لازم يشكر التاني ف الحد دا انا مش انت

_هتبدأ تعيط وهزعلها اهو

ابتسمت=انت عاوز اي دلوقت؟

_عاوز البسبوسه!!

يجماعه والله انا مهلاقي حد كده فعلا، يمكن انا حصلي كل دا عشان يبقى هديتي واحد زيهه في الاخر

_مريم!!


=لسه مخلصتهاش

_انتي احلى ولا الحلويات؟

=الحلويات

_ايدا في اي

=متعطلنيش بقى عشان متتحرقش

_محمود سأل عليكي

كنت ببص على البسبوسه وهي في فرن البوتوجاز ورجعت بصتله

=قال اي ؟

_قال انه بيشبه عليكي

=اه وبعدين!!


_قولتله دي ملهاش شبيه دي، كنت بضايق وهو بيسأل

=وتضايق لييي ؟

_انا حر قولت اضايق

ابتسمت ورجعت بصيت للفرن= اطلع اقعد في الصاله

_الحفله النهارده

=احمد!!

_الاه فيه اي تاني!!

=انت كان لازم تقولي من زمان، عشان اجهز البيت واعمل اكل وحلويات و..

_هو انا يعني كنت عارف اني هترقيي!!

=مليش فيه

_كله جاهز، الا حاجه واحده

=هتجيب حلويات غير بتاعتي؟


_ايوه، محدش هياكل حلويات غيري يحلوه

ابتسمت ورجعت بصيت للفرن

_افضلي راحه جايه بيني وبين الفرن

=قول لنفسك

_خلصي واطلعي اوضتك ضروري

=لييي!!

_طب تمم خلصي بقى

= !!

خلصت وطلعت الاوضه لقيته واقف قدامها

_غمضي عينك

=عوض عليا عوض الصابرين يرب


_يرب، غمضي عينك

=الاه!!

غمضت ودخلت

_فتحي

فتحت لقيت فستان على السرير اول مشوفته خطف عيني وقلبي، كان جميل بشكل!!

_اي رأيك؟

=..

_الفستان دا ليكيي

=..

_اتمنى يعجبك و.. بتعيطي لي ينكد هانم!!

=عشان انت بتعمل كل حاجه تفرحني

_وانتي لما تفرحي بتعيطي!!

=ايوه

_طب تم تما تمام


ضحكت= متحرمش منك يسطا

ابتسم وخرج، بصوا انا هقولكم على حاجه، انا بحبه، حبيته ومعرفتش معنى الجمله دي الا معاه، معرفتش يعني اي امان الا وهو موجود، عرفت الحنيه والطيبه والجدعنه، كل حاجه بتبقي تمم وهو مبسوط، كل حاجه بتبقي بخير في قربه

فضلت قاعده في اوضتي لغايه مبصيت في البلكونه ولقيت ناس بتيجي وعربيات بتركن قدام الفله وهو رن عليا

_ها؟

=الناس جت

_خدتي بالي

=مش هتنزليي؟

_مش دلوقت

=..

_خايف؟

=..


_هلبس ونازله حالا

هو مش خواف هو بيتوتر، على طول بيقولي ان توتره بيروح وانا موجوده، لبست الفستان والطرحه وحطيت ميكب خفيف ونزلت، كنت نازله من على السلم وصحابه بيبصولي وهو كان عطيلي ضهره، خبطت على ضهره ولفلي وفضل باصللي ومبتسم

_خلاص عشان الناس بتبص علينا

=شكلك حلو جامد

ابتسمت ووقفت جمبه، لغايه مجت بنت عمه وسلمت عليه وباركتله ووقفت جمبه

بصتلي بتكبر _اه اهلا

=ازيك

_تسمحي بكلمه برا؟

استغربت بس طلعت معاها الجنينه

_بصي يشاطره، الفستان الي انتي لبساه، الخاتم والفله الي عمرك محلمتي تعدي من قدامها، العيشه الي اخرك كنت تشوفيها في المنام، كل دا هيبقى بح سامعه؟ وفي اسرع وقت اوعدك ب دا

كنت بعيط وببصلها ومسحت دموعي وبصتلي=اه وهينتهي ازاي بقى؟

لفت حواليا وهي بتبصلي من فوق وتحت_ عشان انا واحمد هنتخطب


شهقت وعياطي زاد

_إنتي بتبصي لفوق لي؟ فوقي عشان متنزليش من سامع سما لسابع ارض على جدور رقبتك، عمره محبك ولا هيفكر يبحبك دي شفقه مش اكتر، إحسان يعنيي

مكنتش عارفه ارد ولا عارفه اعمل اي، لقيت احمد جه وهي مشيت وكنت عطياله ضهريي

_مريم!! سيباني جوا لوحدي لي؟

=مهي امل دخلت هي هتعرف تطمنك اكتر مني

_محدش بيطمني غيرك، وانتي عارفه دا كويس، فيه اي مالك؟

كان جاي يمسح دموعي فبعدت

=مالى!! مالي اني فعلا ببص لفوق ونسيت انك البيه وانا مجرد خدامه

اتعصب وضغط على ايده _قولتلك ميت مره انتي مش خدامه، انتي انتي واحده مننا


=انا عمري مهعرف ابقى واحده منكم، انا لازم امشي

_تمشي؟

=انت هتخطب امل؟

_..

=يعني هتخطبها، طب لي اعمل كده في نفسي!! لي أوجع قلبي بإيديي، لي يا احمد ليييي!! انا غبيه، غبيه جامد اي حد هيكون عارف النهايه كويس بس انا كنت بكدب نفسي

_انا مش فاهم حاجه!!

=وعمرك مهتفهم، عمرك مهتفهم اي حاجه من الي بقولها ديي

محمود طلع وكان واقف قدامي واحمد جمبه، فضلت بصالهم هما الاتنين فمسحت دموعي

_تسمحي بكلمه يمريم؟

بصيت لأحمد ورجعت بصتله =اه، اكيد

شاورلي اني ابعد شويه وبعدنا عند شجره كده، كنت واقفه وباصه لأحمد مكنتش واخده بالي اني واقفه مع اكتر حد بكرهه!!


_مريم ،انا اسف على كل الي عملته، كنت فاكر ان كل البنات زيي بعضها، بس انتي طلعتي غيرهم، غيرهم كلهم، وطلعتي بميت راجل، تعرفي دورت عليكي كتير عشان، عشان يعني … ،مريم!!

مكنتش بصاله حتى ولا عارفه بيقول ايي، كنت باصه لأحمد وهو بعيد ومضايق، وكلام امل بيتردد في ودني وقلبي وجعني وعياطي مش عاوز يخلص، كان قلبي وجعني اوييي، اول مره احس بنخزه في قلبي كده، كنت حاسه ان نفسي بيروح

_مريم تتجوزيني؟

فجأه بصيت لمحمود وانا مستغربه=اتجوزك… يتبع


_أبوس ايدك يبيه ابعد عني الجزء الرابع والأخير


_أتجوزك!!

=ايوه ،يريت والله

كنت ببصله ورجعت بصيت لأحمد وبصتله تانيي

_ممكن فرصه أفكر؟

=أكيد خديي وقتك، انا متضطر امشي اكيد هشوفك تاني، سلام

مشي وكنت واقفه مكاني وهو جه وقف قدامي

_مريم، هو كان بيقولك اي؟ وانتي تقفي معاه لي اصلا!!

=عاوز يتجوزنيي


_إيه!! بطلي هزار بقي

=انا مش بهزر، انا وشي باين عليه اني بهزر؟

_وانتي موافقه!!

سكت وبعدين بصتله =ايوه موافقه

بعد خطوه_ مبروك، ألف مبروك

دخل بسرعه وانا قعدتت على الأرض وفضلت اعيط، عارفين لما تكوني بتحلمي حلم حلو، حلو اوي وتصحى على كابوس بشع!! انا قلبي وجعني اوي وعمري متمنيت اني احس الاحساس دا في حياتي، قد اي وجع الحب صعب اويي عليا، على واحده كانت قافله على قلبها ميت قفل، بس لما شوفته معرفتش اكمل وانا كده، انا مش عارفه اعمل اي، ساعدني يرب، ساعدني انا عمري مجتلك وكسرت بخاطري، انت الي بعتت احمد في طريقي وانت عارف اني بحبه يرب قلبي مش حمل وجع قلب تاني انا عاوزه ألم الفتافيت الي باقيه من روحي وامشي بسلام!!


الحفله خلصت ودخلت الفله لقيته قاعد في السلم ووشه لتحت، حطيت ايدي على كتفه بصلي، كان بيعيط!! كان بيعيط بوجع، طب لي هو بيعيط؟

_بتعيط لييي؟

=تصبحي على خير

مسكت ايده _بتعيط لي يا أحمد!!

=عشان هتتجوزيي

_منتا كمان هتتجوز، هتتجوز امل الي من مستواك والي بتحبك والي هتعرفوا تتفاهموا مع بعض، هتتجوز الي من لونك

=..

_انا بقى كنت غبيه ، بس انا مش ندمانه اني ..

=انك اي؟


_انا هنام، تصبح على خير

طلعنا احنا الاتنين وكنا واقفين قدام بعض محدش فينا عاوز يدخل اوضته، لغايه مدخلت انا

غيرت الفستان وقعدت مش عارفه انا نمت امتى وازاي بس صحيت على صوت خبط في الباب، لبست طرحه

_ادخل

دخل لقيته احمد

=صباح الخير

_صباح الخير، هو تحت

=هو مين!!

_محمود ،عاوزك هو برا في الجنينه

=ماشي هبقي انزل

_انتي لي بتعملي فيا كده؟ انا زعلتك في حاجه طيب؟

=انت عمرك مزعلتني يا أحمد


_امال عاوزه تسيبيني لي؟

=انا عمري معوزت اني اسيبك، بس انا مش عارفه ابقى واحده منكم

_انتي فعلا كنتي واحده مننا، لغايه مطلعتي مع امل امبارح، قالتلك كلام يضايقك!!

=لاء

_امال عاوزه تعملي فيا كده لي يمريم

=طب اهدي طيب

_لا مش ههدي، انا مش بحبك امل ولا عمري حبيتها، انا مكنتش عارف يعني اي حب اصلا، الا لما انتي جيتي، كل حاجه بقت تمم في وجودك، توتري الي مش بعرف اسيطر عليه بيقل لما تبقى جمبي، مبحبش السكريات بس بحب البسبوسه بتاعتك، بتطمنيني وانا قلقان وخواف، لما تبقى معايا ببقى كويس، بلاقيكي مدالي ايدك في اي وقت بقع فيه، خوفك عليا ودعواتك ليا كل دا بيفرق معايا، عاوزه انتي بقى تمشي وتسبيني!! ارجع تاني احمد الي كنت كارهه! احمد الي بيتوتر من أقل حاجه الي لما يقع مش بيلاقي حد جمبه، ارجع للضلمه تاني واني مليش اخت!! انتي كل حاجه يمريم كل حاجه دا انا، انا حتى عمري حبيت غيرك


=إيه!

خرج من الاوضه بسرعه وانا نطيت من مكاني، ‘عمري محبيت غيرك ‘ كانت بتتردد جوايا وانا الضحكه على وشي زي الهبله، هو طلع بيحبني! انا طلعت كل دا بالنسباله! انا كل حاجه في حين اني معتبره نفسي عاديه عنده!! بس انا وجعته وفاكر اني مش بحبه!! اعمل اي بس يربي اعمل اي

غيرت هدومي ونزلت الجنينه لمحمود

_مريم، ازيك؟

=الحمد لله، اتفضل اقعد

قعد وانا قعدت قدامه

_ها قولتي اي؟

=بص يمحمود، انا مقدره الي انت قولتهولي بس انا مش بتحبني انت بس عارف اني هحافظ على شرفك وهصون عرضك، عشان انت لقتني مختلفه عن البنات الي تعرفهم، شوفتني الوحيده المناسبه اني ابقى مراتك، مناسبه انت شايفني بس مناسبه بس انت مبتحبنيش، انا واحده محتاجه حب وحنيه تعوضها عن الي شافته في حياتها

_مريم انا ..


=متقولش حاجه، انت السبب بعد ربنا اني اقابل الإنسان الوحيد الي حبيته

ضحكت=مش عارفه الصراحه اضربك ولا اشكرك

_يعني بجد مسمحاني؟

=والله مسمحاك من كل قلبي، واتمنى تلاقي الي تكون مناسبه والي تحبها

_مش عارف اقولك اي، واحده غيرك مكنتش تسامحني

ابتسمت=واحد علمني اني لو في أيدي اني اسامح حد متأخرش وان الدنيا مش مستاهله اننا نزعل من حاجه، وأن ربنا بيعمل كده عشان يعوضنا في الاخر، فيه واحد علمني كل حاجه حلوه في الدنيا والله

_الواحد دا يبقى احمد؟

اتكسفت وحطيت وشي في الاوض=ايوه

_ونفس الشخص الي بتحبيه مش كده؟

=كده


_وهو اعترف ولا لا!!

=جاي يعترف من خمس دقايق والله محد هيجبلي جلطه غيره

ضحك_احمدي ربنا انه نطق دا صاحبي وانا عارفه بس تعرفي هو لو حبك يبقى بيحبك بجد اصل احمد طول عمره في حاله وانا على طول بقول ان مراته هتبقى محظوظه بيه، لكن دلوقت بقول انكم محظوظين ببعض والله

=متشكره يمحمود متحرمش منك

_انا من دلوقت اخوكي لو عوزتي اي حاجه انا موجود

ابتسمت =طبعا


_انا لازم اروح الشغل بقى، سلام يمريم

=مع السلامه

قد اي انا ارتحت لما طلعت كل الي في قلبي، فاضل حاجه واحده اني اطلع الي في قلبي للأستاذ الي جوا دا

دخلت جوا ملقتوش، فطلعت على اوضته وخبطت

_ادخل

=صباح الخير

_صباح الخير، هتتجوزوا؟

=لا

_امال بتضحكوا مع بعض لي مدام مش هتتجوزوا؟


=دا انت مراقب بقى!

_بصيت في الشباك بالصدفه لقيتكم قدامي

=يجدع

_ موافقتيش لي؟

=مليش مزاج دلوقت

_مش بهزر يمريم

=عشان بحب واحد تاني

_والواحد دا يبقى مين بقي؟

=انت، الواحد دا يبقى انت، انا بحبك يا احمد

_ايدا في اي

=يلا افقد الوعي يلا

_مفيش وقت لما نتجوز هفقد الوعي في حضنك حاضر

=والله متربيت لحظه

_الله يخليكي، يلا ننزل نقول لأهلي بقي

مسك ايدي وشدني وانا وقفت

_اي يبنتي في اي؟


ربعت ايدي =واضمن منين انك مش هتزعلني مثلا!!

_انا هخليكي احسن واحده في الدنيا

=في الدنيا؟

ابتسم _في الدنيا

انتهي

 _أبوس ايدك يبيه ابعد عني

=ازايي دا انا مصدقت اهلي بايتين النهارده برا، هديكيي الي انتي عوزاه بس اهدي كدا وسبيلي نفسك

_ابوس ايدك سيبني، والله مهاجيي هنا تاني ولا هتشوفني بخدم تاني بس بالله سيبني، ابوس ايدك اعتقني

=يووه انا جاي وعارف انها صعبه، بس تصدقيي انتي حلوه اويي من حقك تبقى صعبه

_عشان خاطر ربنا، دا انا محلتيش غير شرفيي، سيبني امشيي عشان خاطر ربنا سيبني امشي

=هتعيطي وتبوظيي الليله يعني!! قولت هديكيي الي انتي عوزاه بقي



مسكت سكينه كانت جمبي

_ بقولك ابعد عنيي، خطوه كمان وهندمك والله

=هه، سيبيها بس احسن تعورك يحلوه

بتحديي_

أنت فاكرنيي هخاف اعملها!! لا تبقي غلطان، ايي حد هيجي عليا مش هسميي عليه وانت عارف كويس

بلع ريقه ورجع خطوه لورا

_طب اهديي وسيبي الي في ايدك دا ونتفاهم


كنت بمشي وهو يرجع وجيت ناحيه باب المطبخ وجريت على باب الفله فتحتها وجريت على برا، كنت بجريي مش عارفه راحه فين، هبطت من الجريي وقعدت قدام بيت وفضلت اعيط، طب انا هعمل ايي دلوقت!! لقيت حد بيمسك كتفي، اعصابي سابت وضربت ايده ب السكينه الي معايا

_اه، انت كويس؟ اسفه والله اسفه كنت فكراك شخص تانيي

بص للجرح بلا مبالاه ورجع بصليي=اي مقعدك هنا السعاديي!!

=متشغلش بالك

قعد جمبي على المسطبه_ بتعيطي لي وماسكه سكينه لي انتي سفاحه ولا اي؟


ضحكت=لا مش سفاحه بس..

_احكيي ممكن اساعدك

دمعت= انا شغاله في فله قريبه من هنا، والبيه والهانم كانوا بيتين برا وابنهم دخل عليا المطبخ وحاول …

معرفتش اكمل فعيطت وسكتت

_فهمت، بس انتي بت بميت راجل، جدعه يا ..

=مريم ،وحضرتك؟

_احمد، قوميي معايا

=على فين؟


ضحك_علي البيت

بصتله ورجعت بصيت على الأرض

_والله بهزر معاكيي عشان تفرفشي، انا عايش مع اهلي تعالي اقعدي معاهم عشان الوقت متأخر، والصباح رباح

بصيتله ورجعت بصيت لإيده =الجرح، ايدك بتنزف!!

بص ل ايده _متخافيش جرح سطحيي، قومي بس

مش عارفه ليي اطمنت، مكنش فيه ذره خوف منه، قلبي قالي روحي معاه، يمكن عشان طيب ووشه لطيف، كنت ببص على ايده ومستغربه هو مش حاسس ازاي بيها، انا غبيه اويي لازم اشوف مين الاول، بس والله كنت فكراه هو

فتح باب الفله ومامته كانت قاعده ولما شافته جت

_حمدالله على السلامه يا استاذ، كنت فين كل دا؟


=ودا وقته يا ذوبه!! مريم يماما

بصتلي وابتسمت _ازيك، يبنتي

*الحمد لله

=مريم هتبات هنا يماما، هبقي احكيلك بعدين

مش عارفه لي فرحت اوي كده!! ودخلتني جوا عند الصالون وطلعت

_يا احمد، قصديي يا بيه

=بيه!! لا حلوه

_عاوزه علبه قطن رشاش وبيتادين


=هتفتحي مستشفى!!

بصتله وربعت ايديي وشاولي على مكانهم

_عوزاهم ليي؟

=انت من الثدئيات!! بتحس يعني؟ الجرح الي في ايدك عمال ينزف وانت ولا هنا

_متقوليش ل ذوبه عشان متتخضش

=خدتت باليي انك خبيت ايدك، تسمح تقعد بقى عشان اعملهولك

ابتسم وقعدت وانا قعدتت وبدأت أطهر الجرح، يمكن دي ابسط حاجه اعملها بعد الي عملته دا واني السبب

_كده خلصت

=تعالي اويكي أوضتك

مشيت وراه لغايه موصلت لأوضه

_ديي الاوضه اهيي يستي

=وفي وشك اوضتيي اه


فتحت الباب وبصيت على الاوضه_بس ديي كبيره اويي

=مقامك

_أنت ازاي طيب كده؟ انت يمكن أطيب راجل قابلته في حياتيي

=والله انا اتربيت على كده، إلى ليها الفضل الست الي ربتني القمر الي شوفتيها تحت ديي

_ربنا يخلهالك يرب


=ربنا يخليكي، ادخليي نامي، تصبحيي على خير

_وانت من اهله

اول مدخلت لاوضه ابتسمت، لما ربنا يبعت حد يطبطب على قلبك دي بتبقى حاجه حلوه اويي ، نمت من كتر التعب وصحيت على صوت بنت بتصوت!!

_مينننن ديييييي!!!!

يتبع …..


_أبوس ايدك يبيه ابعد عني الجزء الثاني


_ميييين ديييي؟

صحيت مخضوضه ولفيت الطرحه على راسي وفضلت بصالي بغضب وفجأه احمد خبط ودخل

_اي فين اي؟

=مين دي؟

ابتسم_صباح الخير يمريم

=بقولك مين ديي؟

_دي مريم

=عرفتها انا كده!!

_وطي صوتك وانتي بتتكلمي يا أمل، احنا على الصبح مش ناقصين طرش

=هديت مين دي بقي؟


_طب اطلعي وهفهمك وصوتك ميعلاش تاني

بصتلي بتكبر وطلعت برا وهو قبل ميطلع كان ماسك الباب وبصلي

_صباح الخير

ضحكت=انت مش واخد بالك ان فيه مصيبه برا؟

_صباح الخير

رفعت حاجبي=صباح الخير

_ايوه كده، ابقى انزلي افطري بقى

قفل الباب وانا لسه مستغربه مهو يا اما مجنون يا اما مجنون مهو مفيش حل تاني والله

فتحت الدولاب لقيت فيها هدوم بناتي، لبست دريل منهم مهو مينفعش امشي بهدومي دي، نزلت ولقيت الست الكبيره واحمد والبنت وباباه بيفطروا

_مريم، راحه فين!!

=ماشيه، مينفعش عدت اقعد هنا


_راحه فين بردو؟

=هدور على شغل، ان شاء الله تتعدل

_تشتغلي هنا

=افندم؟

_زي مسمعتي، واول حاجه في الشغل انك تعتبري نفسك مننا، يلا عشان واقفتنا قدام الباب دي هتصير الشكوك وانا عاوزهم يفهموا غلط اصلا

ضحك. وبصتله

_ايوه كده اضحكي بكره تبقى كل حاجه تمم

كان ماشي قدامي وانا وراه، لو طولت ابوس دماغ الي ربتك والله هعملها، قعدت والبنت مكنتش طيقاني وربنا مش كلام، جاوبوني بصراحه هتبلعني امتى!!

قمت بعد الأكل ولميت الأطباق وهو ساعدني في لمها

_اقعد وانا هلمهم

=قولتلك تعتبري نفسك واحده مننا


هي كلمه اه بس بتفرق كتير، ان حد شايفك مجرد خدامه وحد شايفك بني ادمه زيه زيك

غسلت الأطباق والبنت مشيت وفضلت واقفه في المطبخ

_افشتك

=حد يخض حد كده!!

_بتعملي اي؟

=بسبوسه، عشان اول يوم ليا معاكم

_وعلى كده بتعملي بسبوسه حلوه؟

=ابقى دوق واحكم، مين البنت دي صحيح الي كانت هنا؟

_امل بنت عميي

عملتلها وخدت الصنيه واطباق وطلعت الصاله ومامته وباباه وهو كلوا منها وكانوا فرحانين وبيقولوا تسلم ايدك

طلعت قعدت في الجنينه وهو جه قعد معايا

_عندي فضول اسمع حكايتك

=بس يجدع


_اه وربنا

=هتقلب دراما

_لو عيطي اعيط معاكي

=بص يسيدي، بابا وماما اتوفوا وانا عندي 17 سنه يعني اول مفهمت يعني اي حب عيله، عمي بقى طبعا خدني عشان اعيش مع عيالوا بس كان فيه تفريق جامد اوي، تعرف انا خرجت من التعليم، ومن كتر الي حصلي نسيت حتى الحروف، هربت واشتغلت خدامه انا شوفت كتير اوي يا احمد، كتير اوي على قلب بنت عندها 21 سنه!!


_تعرفي اول مشوفتك في الفستان الي انتي لبساه دا فرحت اويي انه جه في بالك تلبسيه، بتاع اختي اول مشوفتك افتكرتها، سافرت ومحدش عارف عنها حاجه، مش عارفين حتى نتواصل معاها!! هي أكبر مني ب5 سنين وجع الفراق انا مقدره وحاسس بيكي، ربنا يرحمهم ومن هنا ورايح انا اخوكي ولو احتاجتي اي حاجه قوليلي، مجرد انك تقوليلي بس وهعملك الي انتي عوزاه

ابتسمت ومسحت دموعي=تيجي نكمل البسبوسه؟

ضحك_يلا قومييي


يمكن هو جه يطيب الوجع دا كله، كان فعلا ونعم الأخ، ومامته كانت بتعاملني حلو اوي عشان مفتقده بنتها، ابوه راجل طيب اويي، مش عارفه هقول كده ازاي بس هما رجعوا دفا العيله الي كنت محتجاه وكنت بشوفه من بعيد، طول الشهرين وهما محسسني اني فعلا منهم، نسيت اصلا اني مجرد خدامه!! ، طول الشهرين واحمد بيعلمني الحروف واني اكتب وأقرأ تاني، إلى هو حد بالبرأه دي مفيش والله

_مريم؟


=ارغييي

_انتي بتعامليني كده لي، دا انا غلبان والله

=بعد اذنك ارغييي؟

_ايوه كده، فيه اجتماع مهم جدا في الشركه فيها ترقيه ان شاء الله

=هتترقي وهتبقى احسن واحد في الدنيا

_في الدنيا؟

ابتسمت=في الدنيا


_وانتي اجمل اخت في الدنيا، ربنا يخليكي ليا، تعرفي لو اترقيت هعمل حفله و..

=عاوزه آيس كريم

_و..

=انت اطرش بقى ولا ايي بقولك عاوزه آيس كريم!!

_منك لله

ضحكت وراح جبلنا كلنا، انا بشكر ربنا في كل سجده عليه وبدعيله مش بعمل حاجه غير اني ادعيله، اكيد ربنا هيوفق واحد بالحنيه دي والله

صحيت الصبح مخصوص عشان عارفه انه خواف في كل مره يبقى فيه حاجه مصيريه بالنسباله

_خواف بيه

=مش بخاف على فكره، بعرف اعيط، اعيطلك؟

_بقيت عيوط اوي يلا

=شوف مين بتكلم، وبعدين انتي صاحيه ننكش في بعض؟

=هتنجح وتترقي وربنا هيحققلك كل الي نفسك فيه والله، انا واثقه في ربنا ودعيلك طول الليل امبارح، ان شاء الله خير، وتبقى مدير الشركه في يوم

ابتسم وبصلي وابتسمت وهزيت راسي=انت قدها يعم، استنى اعملك فطار


عملتله فطار وكلنا سوا ومشي، فضلت ادعيله ومن كتر قلقي عيطت، اصل الترقيه دي مستنيها من زمان، انا تقريبا بقيت عارفه حاجات متعرفهاش امه عن الواد دا

رجع بعد الضهر واول مشوفته جريت وقفت قدامه

_ها؟

=..

_نجحت صح؟ اترقيت

=..

_بلاش نظره الحزن دي بالله عليك، اكيد ربنا هيعوضك و..


=اترقييييييت يمريم

_مكرهش في العالم قدك، خضييييتني

=دي مبروك؟

_امشي من قدامي السعادي يلا يشاطر

كنت مبسوطه اوي وانا شيفاه فرحان كده، هو يستاهل الخير، يستاهل كل الخير بقلبه دا والله

الجرس رن وفتحت الباب

_انت!!!! . . يتبع


_أبوس ايدك يبيه ابعد عني الجزء الثالث


الجرس رن وفتحت الباب

_أنت!!!

=إنتي؟

روحت مشيت بخطوه سريعه ووقفت ورا احمد، اول مره كنت امسك ضهره وانا بالخوف دا

_مريم!! مالك؟

=بتهيقلي صاحبك برا

بص ناحيه الباب وابتسم

_ازيك يمحمود تعالي ادخل يجدع

=الف مبروك يعم على الترقيه


_الله يبارك فيك

=ديي اختك؟

بصلي ورجع بصله_ايوه

ميل عليا وهمسلي في ودني_ ممكن تطلعي على اوضتك!!

كنت مستنيه الجمله دي اصلا عشان اطلع فوق، عاوزه استخبي، يمكن عاوزه اهرب !! ، معقول اشوف الإنسان دا تاني؟ وافتكر ذكريات مش عاوزه افتكرها وانه حاول يتهجم عليا!! طب لي يجي؟ لي يطلع صاحب أحمد اصلا!! طلعت اوضتي وكنت بترعش وراحه جايه فيها لغايه مسمعت صوت خبط على الباب

_ادخل

لقيته احمد ف ابتسمت= مشي؟

_اشمعنا يعني بتسألي؟


سكتت ومجاوبتش مينفعش اقوله انه هو نفس الشخص عشان ميحصلش مشاكل، رجعت بصتله تاني وابتسمت

=عشان اعملك البسبوسه الي انت بتحبها عشان اترقيت ومحدش بقى قدك

_شكرا يمريم

=شكرا!! على اي؟

_عشان بعد ربنا انتي السبب في الي حققته دا، انتي الي كنتي بتشجعيني وواقفه جمبي، تعرفي لما يحصلي مشكله في الشغل وتتظبط اقول دي دعوات مريم، بجد شكرا

=لو حد لازم يشكر التاني ف الحد دا انا مش انت

_هتبدأ تعيط وهزعلها اهو

ابتسمت=انت عاوز اي دلوقت؟

_عاوز البسبوسه!!

يجماعه والله انا مهلاقي حد كده فعلا، يمكن انا حصلي كل دا عشان يبقى هديتي واحد زيهه في الاخر

_مريم!!


=لسه مخلصتهاش

_انتي احلى ولا الحلويات؟

=الحلويات

_ايدا في اي

=متعطلنيش بقى عشان متتحرقش

_محمود سأل عليكي

كنت ببص على البسبوسه وهي في فرن البوتوجاز ورجعت بصتله

=قال اي ؟

_قال انه بيشبه عليكي

=اه وبعدين!!


_قولتله دي ملهاش شبيه دي، كنت بضايق وهو بيسأل

=وتضايق لييي ؟

_انا حر قولت اضايق

ابتسمت ورجعت بصيت للفرن= اطلع اقعد في الصاله

_الحفله النهارده

=احمد!!

_الاه فيه اي تاني!!

=انت كان لازم تقولي من زمان، عشان اجهز البيت واعمل اكل وحلويات و..

_هو انا يعني كنت عارف اني هترقيي!!

=مليش فيه

_كله جاهز، الا حاجه واحده

=هتجيب حلويات غير بتاعتي؟


_ايوه، محدش هياكل حلويات غيري يحلوه

ابتسمت ورجعت بصيت للفرن

_افضلي راحه جايه بيني وبين الفرن

=قول لنفسك

_خلصي واطلعي اوضتك ضروري

=لييي!!

_طب تمم خلصي بقى

= !!

خلصت وطلعت الاوضه لقيته واقف قدامها

_غمضي عينك

=عوض عليا عوض الصابرين يرب


_يرب، غمضي عينك

=الاه!!

غمضت ودخلت

_فتحي

فتحت لقيت فستان على السرير اول مشوفته خطف عيني وقلبي، كان جميل بشكل!!

_اي رأيك؟

=..

_الفستان دا ليكيي

=..

_اتمنى يعجبك و.. بتعيطي لي ينكد هانم!!

=عشان انت بتعمل كل حاجه تفرحني

_وانتي لما تفرحي بتعيطي!!

=ايوه

_طب تم تما تمام


ضحكت= متحرمش منك يسطا

ابتسم وخرج، بصوا انا هقولكم على حاجه، انا بحبه، حبيته ومعرفتش معنى الجمله دي الا معاه، معرفتش يعني اي امان الا وهو موجود، عرفت الحنيه والطيبه والجدعنه، كل حاجه بتبقي تمم وهو مبسوط، كل حاجه بتبقي بخير في قربه

فضلت قاعده في اوضتي لغايه مبصيت في البلكونه ولقيت ناس بتيجي وعربيات بتركن قدام الفله وهو رن عليا

_ها؟

=الناس جت

_خدتي بالي

=مش هتنزليي؟

_مش دلوقت

=..

_خايف؟

=..


_هلبس ونازله حالا

هو مش خواف هو بيتوتر، على طول بيقولي ان توتره بيروح وانا موجوده، لبست الفستان والطرحه وحطيت ميكب خفيف ونزلت، كنت نازله من على السلم وصحابه بيبصولي وهو كان عطيلي ضهره، خبطت على ضهره ولفلي وفضل باصللي ومبتسم

_خلاص عشان الناس بتبص علينا

=شكلك حلو جامد

ابتسمت ووقفت جمبه، لغايه مجت بنت عمه وسلمت عليه وباركتله ووقفت جمبه

بصتلي بتكبر _اه اهلا

=ازيك

_تسمحي بكلمه برا؟

استغربت بس طلعت معاها الجنينه

_بصي يشاطره، الفستان الي انتي لبساه، الخاتم والفله الي عمرك محلمتي تعدي من قدامها، العيشه الي اخرك كنت تشوفيها في المنام، كل دا هيبقى بح سامعه؟ وفي اسرع وقت اوعدك ب دا

كنت بعيط وببصلها ومسحت دموعي وبصتلي=اه وهينتهي ازاي بقى؟

لفت حواليا وهي بتبصلي من فوق وتحت_ عشان انا واحمد هنتخطب


شهقت وعياطي زاد

_إنتي بتبصي لفوق لي؟ فوقي عشان متنزليش من سامع سما لسابع ارض على جدور رقبتك، عمره محبك ولا هيفكر يبحبك دي شفقه مش اكتر، إحسان يعنيي

مكنتش عارفه ارد ولا عارفه اعمل اي، لقيت احمد جه وهي مشيت وكنت عطياله ضهريي

_مريم!! سيباني جوا لوحدي لي؟

=مهي امل دخلت هي هتعرف تطمنك اكتر مني

_محدش بيطمني غيرك، وانتي عارفه دا كويس، فيه اي مالك؟

كان جاي يمسح دموعي فبعدت

=مالى!! مالي اني فعلا ببص لفوق ونسيت انك البيه وانا مجرد خدامه

اتعصب وضغط على ايده _قولتلك ميت مره انتي مش خدامه، انتي انتي واحده مننا


=انا عمري مهعرف ابقى واحده منكم، انا لازم امشي

_تمشي؟

=انت هتخطب امل؟

_..

=يعني هتخطبها، طب لي اعمل كده في نفسي!! لي أوجع قلبي بإيديي، لي يا احمد ليييي!! انا غبيه، غبيه جامد اي حد هيكون عارف النهايه كويس بس انا كنت بكدب نفسي

_انا مش فاهم حاجه!!

=وعمرك مهتفهم، عمرك مهتفهم اي حاجه من الي بقولها ديي

محمود طلع وكان واقف قدامي واحمد جمبه، فضلت بصالهم هما الاتنين فمسحت دموعي

_تسمحي بكلمه يمريم؟

بصيت لأحمد ورجعت بصتله =اه، اكيد

شاورلي اني ابعد شويه وبعدنا عند شجره كده، كنت واقفه وباصه لأحمد مكنتش واخده بالي اني واقفه مع اكتر حد بكرهه!!


_مريم ،انا اسف على كل الي عملته، كنت فاكر ان كل البنات زيي بعضها، بس انتي طلعتي غيرهم، غيرهم كلهم، وطلعتي بميت راجل، تعرفي دورت عليكي كتير عشان، عشان يعني … ،مريم!!

مكنتش بصاله حتى ولا عارفه بيقول ايي، كنت باصه لأحمد وهو بعيد ومضايق، وكلام امل بيتردد في ودني وقلبي وجعني وعياطي مش عاوز يخلص، كان قلبي وجعني اوييي، اول مره احس بنخزه في قلبي كده، كنت حاسه ان نفسي بيروح

_مريم تتجوزيني؟

فجأه بصيت لمحمود وانا مستغربه=اتجوزك… يتبع


_أبوس ايدك يبيه ابعد عني الجزء الرابع والأخير


_أتجوزك!!

=ايوه ،يريت والله

كنت ببصله ورجعت بصيت لأحمد وبصتله تانيي

_ممكن فرصه أفكر؟

=أكيد خديي وقتك، انا متضطر امشي اكيد هشوفك تاني، سلام

مشي وكنت واقفه مكاني وهو جه وقف قدامي

_مريم، هو كان بيقولك اي؟ وانتي تقفي معاه لي اصلا!!

=عاوز يتجوزنيي


_إيه!! بطلي هزار بقي

=انا مش بهزر، انا وشي باين عليه اني بهزر؟

_وانتي موافقه!!

سكت وبعدين بصتله =ايوه موافقه

بعد خطوه_ مبروك، ألف مبروك

دخل بسرعه وانا قعدتت على الأرض وفضلت اعيط، عارفين لما تكوني بتحلمي حلم حلو، حلو اوي وتصحى على كابوس بشع!! انا قلبي وجعني اوي وعمري متمنيت اني احس الاحساس دا في حياتي، قد اي وجع الحب صعب اويي عليا، على واحده كانت قافله على قلبها ميت قفل، بس لما شوفته معرفتش اكمل وانا كده، انا مش عارفه اعمل اي، ساعدني يرب، ساعدني انا عمري مجتلك وكسرت بخاطري، انت الي بعتت احمد في طريقي وانت عارف اني بحبه يرب قلبي مش حمل وجع قلب تاني انا عاوزه ألم الفتافيت الي باقيه من روحي وامشي بسلام!!


الحفله خلصت ودخلت الفله لقيته قاعد في السلم ووشه لتحت، حطيت ايدي على كتفه بصلي، كان بيعيط!! كان بيعيط بوجع، طب لي هو بيعيط؟

_بتعيط لييي؟

=تصبحي على خير

مسكت ايده _بتعيط لي يا أحمد!!

=عشان هتتجوزيي

_منتا كمان هتتجوز، هتتجوز امل الي من مستواك والي بتحبك والي هتعرفوا تتفاهموا مع بعض، هتتجوز الي من لونك

=..

_انا بقى كنت غبيه ، بس انا مش ندمانه اني ..

=انك اي؟


_انا هنام، تصبح على خير

طلعنا احنا الاتنين وكنا واقفين قدام بعض محدش فينا عاوز يدخل اوضته، لغايه مدخلت انا

غيرت الفستان وقعدت مش عارفه انا نمت امتى وازاي بس صحيت على صوت خبط في الباب، لبست طرحه

_ادخل

دخل لقيته احمد

=صباح الخير

_صباح الخير، هو تحت

=هو مين!!

_محمود ،عاوزك هو برا في الجنينه

=ماشي هبقي انزل

_انتي لي بتعملي فيا كده؟ انا زعلتك في حاجه طيب؟

=انت عمرك مزعلتني يا أحمد


_امال عاوزه تسيبيني لي؟

=انا عمري معوزت اني اسيبك، بس انا مش عارفه ابقى واحده منكم

_انتي فعلا كنتي واحده مننا، لغايه مطلعتي مع امل امبارح، قالتلك كلام يضايقك!!

=لاء

_امال عاوزه تعملي فيا كده لي يمريم

=طب اهدي طيب

_لا مش ههدي، انا مش بحبك امل ولا عمري حبيتها، انا مكنتش عارف يعني اي حب اصلا، الا لما انتي جيتي، كل حاجه بقت تمم في وجودك، توتري الي مش بعرف اسيطر عليه بيقل لما تبقى جمبي، مبحبش السكريات بس بحب البسبوسه بتاعتك، بتطمنيني وانا قلقان وخواف، لما تبقى معايا ببقى كويس، بلاقيكي مدالي ايدك في اي وقت بقع فيه، خوفك عليا ودعواتك ليا كل دا بيفرق معايا، عاوزه انتي بقى تمشي وتسبيني!! ارجع تاني احمد الي كنت كارهه! احمد الي بيتوتر من أقل حاجه الي لما يقع مش بيلاقي حد جمبه، ارجع للضلمه تاني واني مليش اخت!! انتي كل حاجه يمريم كل حاجه دا انا، انا حتى عمري حبيت غيرك


=إيه!

خرج من الاوضه بسرعه وانا نطيت من مكاني، ‘عمري محبيت غيرك ‘ كانت بتتردد جوايا وانا الضحكه على وشي زي الهبله، هو طلع بيحبني! انا طلعت كل دا بالنسباله! انا كل حاجه في حين اني معتبره نفسي عاديه عنده!! بس انا وجعته وفاكر اني مش بحبه!! اعمل اي بس يربي اعمل اي

غيرت هدومي ونزلت الجنينه لمحمود

_مريم، ازيك؟

=الحمد لله، اتفضل اقعد

قعد وانا قعدت قدامه

_ها قولتي اي؟

=بص يمحمود، انا مقدره الي انت قولتهولي بس انا مش بتحبني انت بس عارف اني هحافظ على شرفك وهصون عرضك، عشان انت لقتني مختلفه عن البنات الي تعرفهم، شوفتني الوحيده المناسبه اني ابقى مراتك، مناسبه انت شايفني بس مناسبه بس انت مبتحبنيش، انا واحده محتاجه حب وحنيه تعوضها عن الي شافته في حياتها

_مريم انا ..


=متقولش حاجه، انت السبب بعد ربنا اني اقابل الإنسان الوحيد الي حبيته

ضحكت=مش عارفه الصراحه اضربك ولا اشكرك

_يعني بجد مسمحاني؟

=والله مسمحاك من كل قلبي، واتمنى تلاقي الي تكون مناسبه والي تحبها

_مش عارف اقولك اي، واحده غيرك مكنتش تسامحني

ابتسمت=واحد علمني اني لو في أيدي اني اسامح حد متأخرش وان الدنيا مش مستاهله اننا نزعل من حاجه، وأن ربنا بيعمل كده عشان يعوضنا في الاخر، فيه واحد علمني كل حاجه حلوه في الدنيا والله

_الواحد دا يبقى احمد؟

اتكسفت وحطيت وشي في الاوض=ايوه

_ونفس الشخص الي بتحبيه مش كده؟

=كده


_وهو اعترف ولا لا!!

=جاي يعترف من خمس دقايق والله محد هيجبلي جلطه غيره

ضحك_احمدي ربنا انه نطق دا صاحبي وانا عارفه بس تعرفي هو لو حبك يبقى بيحبك بجد اصل احمد طول عمره في حاله وانا على طول بقول ان مراته هتبقى محظوظه بيه، لكن دلوقت بقول انكم محظوظين ببعض والله

=متشكره يمحمود متحرمش منك

_انا من دلوقت اخوكي لو عوزتي اي حاجه انا موجود

ابتسمت =طبعا


_انا لازم اروح الشغل بقى، سلام يمريم

=مع السلامه

قد اي انا ارتحت لما طلعت كل الي في قلبي، فاضل حاجه واحده اني اطلع الي في قلبي للأستاذ الي جوا دا

دخلت جوا ملقتوش، فطلعت على اوضته وخبطت

_ادخل

=صباح الخير

_صباح الخير، هتتجوزوا؟

=لا

_امال بتضحكوا مع بعض لي مدام مش هتتجوزوا؟


=دا انت مراقب بقى!

_بصيت في الشباك بالصدفه لقيتكم قدامي

=يجدع

_ موافقتيش لي؟

=مليش مزاج دلوقت

_مش بهزر يمريم

=عشان بحب واحد تاني

_والواحد دا يبقى مين بقي؟

=انت، الواحد دا يبقى انت، انا بحبك يا احمد

_ايدا في اي

=يلا افقد الوعي يلا

_مفيش وقت لما نتجوز هفقد الوعي في حضنك حاضر

=والله متربيت لحظه

_الله يخليكي، يلا ننزل نقول لأهلي بقي

مسك ايدي وشدني وانا وقفت

_اي يبنتي في اي؟


ربعت ايدي =واضمن منين انك مش هتزعلني مثلا!!

_انا هخليكي احسن واحده في الدنيا

=في الدنيا؟

ابتسم _في الدنيا

انتهي

إتصل بنا